Kenapa Bulan Bulat Ayah??

Aku terduduk ke belakang lantaran terlalu sedih. Sedih kerana isteri tersayang pula pergi meninggalkanku akibat penyakit denggi. Belakangan ini, semuanya tidak berpihak kepadaku. Sepanjang tahun. Semuanya berlaku seakan tidak adil kepadaku. Jatuh tersungkur kubangkit kembali dengan sisa keimanan Allah Maha Adil. Namun, aku bukan hambamu yang setabah Nuh. Aku tidak sekuat Ibrahim. Pada permulaan derita ini, satu-satunya anakku meninggal dunia akibat kemalangan. Tiada keluarga. Pada ketika ini, aku benar-benar terasa seperti Ghuraba' (orang asing). Tiga bulan kemudian, telefon bimbitku hilang. Jika kerana harganya mahal, itu tidak mengapa. Tetapi, di situlah semua nombor contact teman-teman yang sering menyokong aku daripada futur (putus asa di jalan dakwah). Kini, cuma Allah tempat pergantunganku. Hidupku lebih banyak dihabiskan merintih di atas tikar Sejadah. Menangis sambil membilang manik-manik zikir. Terkadang sampai tertidur aku dalam tangisan.

Sesekali aku mengenang peristiwa silam. Sewaktu aku sekeluarga makan angin di kaki bukit. Aku bersama anakku, Bahri bersiar-siar di kedinginan malam sekitar pukul 10 malam. Aku memerhati di kejauhan keindahan lampu bandar yang halus. Tidak lama kemudian isteriku muncul bersama segulung tikar dan bekalan makanan. Aku membaringkan diri di atas tikar sedang isteriku sekadar bersimpuh. Sedang Bahri menjamah sandwich telur. Mulut 5 tahunnya tidak mudah untuk menggigit roti. Aku tertawa kecil melihatnya.

"Tengok~.. Lily, kesian tengok Bahri.. Mulut dia tak cukup besar.. Tak muat nak masuk.. Hik hik..".
"Teruk la ayah ni.. Gelakkan pulak.. Hik hik..", isteriku, Laiyla tertawa kecil sambil menutup mulut.
"Meh sini !.. Ayah tolong penyekkan".

Aku meletakkan sandwich yang bergigi-gigi itu di atas pinggan polisterin dan aku penyekkan dengan sepiring pinggan lagi.

"Nah!..", aku memberikannya pada Bahri.
"Tapi Ayah.. Dah lembik roti ni..", Bahri menunjuk roti yang sudah meliuk.
"Wah~.. Ayah, cantiknya.. Bahri tak pernah tengok bulan..", Bahri bingkas bangun sambil di tangnnya masih memegang roti.

Awan berarak beransur-ansur memberi ruang untuk Sang Purnama menyinari dengan kerahmatan daripada Tuhan Yang Maha Pemberi Rahmat. Aku benar-benar tidak menyangka bahawa malam itu malam punama. Aku memicit jam tanganku dan ia benar-benar menunjukkan 15 haribulan Syawal. Aku mengajarkan anakku dengan kalimah kesucian "Fatabarokallahu ahsanul khooliqiin".

"Ayah~.. Kenapa bulan bulat Ayah?..", Bahri tiba-tiba mengajukan soalan.
"Sebab.. Dah Allah ciptakan macamtu..", aku tergamam dengan soalan itu.
"Cuba Bahri bayangkan bulan bentuk bintang.. Macam mana nak raya..", tiba-tiba terpacul perkataan itu daripada mulutku.
"Taklah ayah.. Bulan macam hati, bulat maknanya sempurna.. Hati kenalah macam tu.. Tak boleh putus asa, terima semuanya dengan positif.. Barula cantik.. Allah sentiasa kurniakan apa yang baik untuk kita..", bait ayat Bahri seumpama kerasukan roh wali sufi.
"Whoa !.. Ni ke ana aku ?!.. Masya'Allah..", aku bermonolog di dalam hati.
"Pandainya anak ayah.. Dah boleh jadi ustat ni..".
"Ayah Shin Chan yang cakap macam tu.. Bahri tiru je..", rahsia terbongkar.
"Ayah Shin Chan cakap cam tu ?!..", aku agak kehairanan.
"Taklah.. Ayat yang belakang tu Ustazah kat tadika ajar..", rupa-rupanya Bahri mengcopy-paste ayat yang didengarinya.
"Dahlah ayahnya.. Bahri nak makan tu..", Lily di belakang memotong stim.
"Hah.. makan tu jangan lupa baca doa..", aku sempat berpesan."Ha alah.. Bahri lupa.. Bismillahirrahmanirrahim.........".
".............".
".............".

Kenangan lampau masih indah. Dan ianya pasti lebih indah jika bisa disentuh sekali lagi. Namun kenangan lalu hanya mampu dikenang tanpa bisa diunduri. Kembali aku bersemangat bila teringat kata-kata Bahri. Semuanya harus diterima dengan positif. Sekali lagi kuulangi, aku harus bangkit dengan segala kepositifan. Dan perkara itu akan sentiasa kuulangi, AKU HARUS BANGKIT DENGAN SEGALA KEPOSITIFAN.

0 comments: